CMSPortletLeasing.$cloned.Content.13

Cod de conduita

Cod de conduita

Codul de Conduita al Grupului RZB (CoC) vine in sprijinul angajatilor Grupului RZB in vederea formularii unor raspunsuri la urmatoarele intrebari: 
 
  • Cunosc valorile fundamentale ale Raiffeisen?
  • Este actiunea mea legala si conforma cu politica Grupului RZB?
  • Actiunea mea este corecta?
  • As putea justifica actiunea mea in fata Grupului RZB sau autoritatilor competente sa se ocupe cu orice activitati ale Grupului RZB?
  • Mi-as putea apara si justifica actiunea daca sunt intrebat ulterior in legatura cu ea?

Niciun cod de conduita nu poate sa defineasca un comportament corespunzator pentru fiecare situatie si nici nu trebuie sa caute sa faca acest lucru. Grupul RZB se bazeaza pe fiecare dintre noi sa judecam corect ceea ce este bine si just, pentru fiecare situatie in parte.

Daca avem intrebari referitoare la aplicarea Codului de Conduita al Grupului RZB si daca nu suntem siguri de efectele directe si indirecte ale tranzactiei asupra obiectivelor pe care Grupul RZB doreste sa le atinga in baza politicii sale etice, trebuie cerut sfatul superiorilor directi sau Directiei Conformitate.


1. PREVEDERI GENERALE

1.1 Valorile de baza ale Raiffeisen

Raiffeisen Zentralbank Osterreich AG (RZB AG) face parte din grupul de banci Raiffeisen din Austria. Principiile fundamentale care guverneaza acest grup deriva din ideile lui F.W. Raiffeisen, care a considerat ca toate activitatile economice trebuie sa fie bazate pe solidaritate sociala, autodeterminare si sustenabilitate.

RZB si firmele asociate cu ea (Grupul RZB) sunt jucatori economici importanti in Austria si in multe tari in care acestea isi desfasoara activitatea. Grupul RZB sustine managementul corporatist sustenabil si este constient de responsabilitatea sociala ce deriva din acesta. Rolul nostru in lumea afacerilor este caracterizat prin responsabilitate fata de clientii, angajatii si actionarii nostri si de asemenea fata de societate ca intreg.

Codul de Conduita al Grupului RZB defineste valorile de baza ale Companiei noastre si constituie baza unei culturi corporatiste care sa fie in conformitate cu legea si orientata pe principii etice. Acesta asigura faptul ca, intotdeauna, comportamentul nostru in afaceri si in problemele etice va fi in conformitate cu cele mai inalte standarde care se bazeaza pe urmatoarele valori: 

  • Atentie acordata clientului
  • Profesionalism
  • Calitate
  • Respect reciproc
  • Initiativa
  • Lucru in echipa
  • Integritate

Acesta include o buna guvernanta corporatista.

Conformitatea cu aceste valori serveste de asemenea la mentinerea si intarirea reputatiei intregului Grup RZB.

1.2 Cui i se aplica Codul de Conduita

Prevederile Codului de Conduita al Grupului RZB se aplica si trebuie respectate de catre toti angajatii Grupului RZB la nivel global.

Astfel, Codul de Conduita se aplica tuturor angajatilor din sucursalele din strainatate, din subsidiarele controlate direct sau indirect de RZB si din societati in care grupul este actionar majoritar. In plus, toti tertii care actioneaza din partea si/sau in numele Grupului RZB trebuie sa respecte prevederile Codului de Conduita al Grupului RZB.

1.3 Respectarea Codului de Conduita al Grupului RZB

Codul de Conduita al Grupului RZB este un set de reguli obligatorii ce guverneaza activitatea zilnica. Obtinerea profitului nu justifica nicio incalcare a legii sau a Codului de Conduita al Grupului RZB.

Dezavuam orice fel de tranzactii care pot fi realizate doar prin sustinerea sau angajarea in astfel de practici. Faptul ca aceste practici sunt folosite de catre concurenta sau alti participanti din piata nu poate servi ca justificare.

1.4 Legislatia Locala si Standardele Grupului RZB

Respectam legile, regulile si regulamentele tarilor in care ne desfasuram activitatea. Facem tot ceea ce este posibil sa ne conformam cu cele mai inalte standarde existente, in desfasurarea activitatilor noastre de afaceri. Daca legislatia locala si Codul de Conduita al Grupului RZB au reguli diferite, regulile cele mai stricte vor fi aplicate.

1.5 Responsabilitate

Responsabilitatea finala pentru aplicarea globala si uniforma a Codului de Conduita al Grupului RZB apartine Comitetului Director al Raiffeisen Zentralbank Osterreich AG. Responsabilitatea operativa pentru diseminarea, implementarea si aplicarea in toate entitatile care fac parte din Grupul RZB in conformitate cu grupul tinta apartine Ofiterului de Conformitate al Grupului RZB. Membrii structurilor de conducere ale RZB sunt responsabili cu aplicarea si conformarea cu Codul de Conduita al Grupului RZB in zonele lor de responsabilitate. Tot personalul de conducere – inclusiv membrii Consiliului de Administratie – au datoria de a servi ca model.

1.6 Aplicare

Codul de Conduita al Grupului RZB este completat de Manualul de Conformitate al Grupului RZB (Manualul). Acest Manual concretizeaza principiile de baza continute in Codul de Conduita al Grupului RZB si asigura informatii detaliate despre modul cum acest cod este pus in practica si implementat in activitatea de fiecare zi. Manualul trebuie consultat ca principiu si respectat atunci cand se aplica Codul de Conduita al Grupului RZB. Daca exista indoieli, trebuie cerut avizul Ofiterului de Conformitate.

Cand se aplica Codul de Conduita al Grupului RZB, este necesar sa analizam si sa prevenim orice potential risc reputational. La luarea oricarei decizii, fiecare angajat trebuie sa tina cont de posibilele riscuri reputationale pe care tranzactia respectiva le-ar putea cauza.

1.7 Obligatia de a raporta incalcarile Codului de Conduita al Grupului RZB

Daca angajatii detin informatii despre incalcari ale Codului de Conduita al Grupului RZB, acestia trebuie sa raporteze fara intarziere situatia superiorilor directi, Directiei de Conformitate sau Ofiterului Local de Conformitate. Angajatii pot alege sa raporteze anonim asemenea incalcari catre Ofiterul de Conformitate. Toate rapoartele sunt tratate confidential. Va asiguram ca angajatii nu vor suferi niciun dezavantaj in cariera ca urmare a unor rapoarte transmise cu buna credinta.

Raportarea poate fi facuta prin orice mijloc de comunicare, inclusiv prin rapoarte scrise anonime.

1.8 Sanctiuni in cazul incalcarilor Codului de Conduita al Grupului RZB

Codul de Conduita al Grupului RZB face parte integranta din conditiile generale de angajare. Orice incalcare a Codului de Conduita al Grupului RZB are consecinte in baza legislatiei din domeniul dreptului muncii si poate fi sanctionata prin masuri disciplinare, inclusiv incetarea raporturilor de munca, fara preaviz, in conformitate cu legislatia locala in vigoare, aplicabila.

2. LOCUL DE MUNCA SI COLEGII

2.1 Respect reciproc, onestitate si integritate

Respectam atat opiniile altora cat si demnitatea lor personala, dreptul la viata privata si drepturile personale. Nu toleram niciun fel de discriminare sau hartuire, de exemplu pe seama nationalitatii, culturii, religiei, rasei, sexului, orientarii sexuale, varstei sau handicapului fizic. Angajarea, promovarea si evaluarea angajatilor nostri se bazeaza exclusiv pe criterii de performanta, cum ar fi atingerea obiectivelor stabilite si/sau experienta profesionala. Politica de remunerare aplica standardele internationale si sustine strategia de afaceri, interesele, valorile si obiectivele pe termen lung ale companiei. Aceasta include si masuri pentru evitarea conflictelor de interese. Angajatilor le este interzisa utilizarea stategiilor de acoperire sau remunerare de genul asigurarilor de tipul raspunderii profesionale pentru a elimina riscurile incorporate in acordurile de remunerare .

2.2 Responsabilitatea personala a angajatilor si a managerilor

In cadrul bancii toti angajatii trebuie sa actioneze in mod responsabil si fara comportamente inadecvate de orice fel. Managerii trebuie sa actioneze ca un bun exemplu pentru angajati. Acest comportament serveste scopului de protectie si securitate al bancii, angajatilor si clientilor bancii.

Din aceste motive, urmatoarele atributii de control trebuie sa fie respectate si efectuate cu atentia cuvenita: 
 

  • controlul dual
  • verificarea identitatii
  • conformitatea cu semnatura autorizata
  • verificarea autenticitatii si plauzibilitatii documentatiei prezentate
  • conformitatea cu regulile privind limita de competenta
  • conformitatea cu competentele (personale) acordate
  • Persoanele autorizate sa semneze intreaga corespondenta scrisa a bancii, in special cea care iese din banca, trebuie sa constientizeze responsabilitatile si consecintele semnarii acelor documente.

2.3 Conflictele de interese

Toti angajatii trebuie sa se asigure ca interesele lor nu intra in conflict cu sarcinile pe care le au in entitatile Grupului RZB sau in raporturile cu clientii. Conflictele de interese pot aparea dintr-o relatie stransa (personala) dintre angajati si clienti, reprezentantii partenerilor de afaceri sau alti angajati. In particular, posibile conflicte de interese pot aparea, in legatura cu cadourile, invitatiile, incheierile de contracte cat si tranzactiile cu instrumente financiare. Conflictele de interese pot fi, de asemenea, in legatura cu coruptia, frauda sau abuzul de piata. Aceste situatii trebuie raportate Ofiterului de Conformitate, care va decide daca exista intr-adevar un conflict de interese si ce masuri sunt necesare.

2.4 Protectia datelor

Actionam cu grija si diligenta cand primim, procesam si stocam informatii (date financiare, date tehnice, date operationale, informatii referitoare la clienti etc). In aceasta privinta aderam la standardele si procedurile de siguranta a datelor si ne asiguram ca persoane neautorizate nu pot vizualiza, utiliza, modifica sau distruge aceste informatii.

3. MITA SI CORUPTIE

3.1 Mita

Nu toleram nicio forma de mita sau coruptie. Nu acceptam si nu acordam niciun avantaj necorespunzator de orice fel (stimulente), indiferent daca persoana care ofera sau solicita un astfel de avantaj lucreaza in sectorul public sau cel privat.

3.2 Plati Facilitate

Nici angajatii si nici alte persoane care lucreaza pentru Grupul RZB nu fac plati facilitate; platile facilitate sunt sume mici de bani date functionarilor publici in scopul de a obtine sau grabi obtinerea unor avantaje in legatura cu serviciile furnizate de aceste persoane, la care cineva are acces in temeiul unui drept legal (ex: pentru controlul pasaportului, vama).

Exceptii sunt permise doar in cazul unor situatii care se bucura de protectie legala, si anume daca viata sau integritatea fizica sunt in pericol, iar singurul mod de a indeparta acest pericol este de a face o astfel de plata.

3.3 Mita Directa si Indirecta prin Terte Parti

Cream cadrul corect prin selectarea brokerilor, consultantilor, intermediarilor si tuturor celorlalte terte persoane ce actioneaza din partea Grupului RZB si care ne sustin in desfasurarea activitatii. De asemenea ne asiguram ca aceste terte persoane nu platesc si nu accepta nicio mita sau plati facilitate in desfasurarea relatiei de afaceri cu Grupul RZB.

3.4 Cadouri si Invitatii

Pe de o parte, schimbul de cadouri si/sau invitatii de valoare modica poate constitui o componenta sociala acceptata in relatiile de afaceri de succes. Pe de alta parte, acceptarea si acordarea de cadouri si/sau invitatii pot avea un impact necorespunzator asupra relatiei de afaceri. Acceptarea si oferirea de cadouri sub forma de bani sunt interzise din principiu. Toate celelalte tipuri de cadouri si invitatii sunt supuse unor reguli stricte.

3.5 Beneficii acordate Partidelor Politice si Persoanelor Expuse Politic

Directoratul RZB poate autoriza acordarea de beneficii partidelor politice si persoanelor expuse politic daca urmatoarele conditii sunt indeplinite:

1. beneficiile nu sunt contrare niciunui act normativ aplicabil;
2. beneficiile sunt in limitele obisnuite pentru tara respectiva;
3. beneficiile nu vor avea un impact negativ.

Astfel de beneficii trebuie acordate intr-o maniera transparenta, cu implicarea Departamentului de Conformitate al Grupului RZB.

3.6 Cheltuieli/Conturi de cheltuieli, donatii, acte de caritate si sponsorizari

Beneficiile sub forma cheltuielilor, donatiilor, actelor caritabile si sponsorizarilor, nu pot fi acordate cu eludarea prevederilor referitoare la acceptarea si primirea cadourilor, mitei, beneficii acordate partidelor politice si persoanelor expuse politic.

4. RELATIILE CU CLIENTII SI PARTENERII DE AFACERI

4.1 Serviciul Clienti

Grupul RZB sustine o cultura puternica indreptata spre servicii care sa depaseasca in mod constant asteptarile clientilor sai. Acest lucru include faptul ca vom furniza un serviciu sau produs numai daca avem atat licentele, expertiza necesare cat si functiile si/sau capacitatea necesare pentru a furniza servicii in interesul clientilor nostri. Intotdeauna vom furniza cel mai bun serviciu posibil in interesul clientilor nostri. Mai mult, atunci cand se fac recomandari, trebuie sa ne asiguram ca acestea sunt oneste si corecte, iar clientii sunt informati in mod corespunzator in legatura cu riscurile. Publicitatea falsa sau inselatoare este inacceptabila pentru noi.

4.2 Confidentialitatea

Grupul RZB este obligat sa trateze informatiile privind clientul ca fiind confidentiale. Ca principiu, nu transmitem datele clientilor catre terte parti. Exceptiile sunt permise doar in cazul in care clientul si-a dat acordul scris in prealabil sau in cazul in care suntem obligati sa furnizam informatii catre autoritatile de supraveghere si/sau instantele judecatoresti sau alte autoritati/institutii care sunt indrituite, potrivit legislatiei in vigoare sa solicite si/sau sa primeasca astfel de informatii.

4.3 Cunoasterea Clientelei

Cunoasterea clientilor, a reputatiei, bonitatii si naturii afacerilor lor ne ajuta sa furnizam servicii de cea mai buna calitate. In vederea respectarii obiectivelor si deciziilor de investitii ale clientilor trebuie ne asiguram ca nu suntem folositi in practici ilegale in afaceri, cum ar fi finantarea terorismului, spalarea banilor sau frauda. Efectuam verificari frecvente pentru a cunoaste originea fondurilor clientilor nostri si pentru a identifica orice activitati suspecte.

4.4 Spalarea Banilor

Institutiile financiare si de credit pot fi folosite ca vehicule pentru a “spala” castigurile din activitati de frauda si astfel sa ascunda originea lor ilegala si pentru reintroducerea lor in ciclul afacerilor normale. Aceste activitati submineaza integritatea unei banci, aduc prejudicii reputatiei acesteia si pot expune banca la sanctiuni severe. Grupul RZB sustine miscarea internationala impotriva spalarii banilor si aplica masuri de precautie si prevenire foarte stricte.

5. ABUZUL DE PIATA

5.1. Folosirea de informatii privlegiate (Insider Trading)

Insider Trading implica utilizarea necorespunzatoare a informatiilor nepublicate referitoare la pret, in interes personal sau interesul altor persoane, prin efectuarea de tranzactii cu valori mobiliare. Insider Trading are consecinte directe fata de angajatii implicati, atat conform legislatiei penale, cat si disciplinare.

5.2 Competitie corecta

Abuzul de pozitie ca participant la piata profesionist afecteaza increderea in functionarea pietelor de capital si are consecinte grave pentru Grupul RZB si pentru orice angajati implicati in astfel de activitati. Cerinta de integritate se aplica de asemenea in competitia pentru cota de piata. Nu ne angajam in niciun aranjament verbal interzis si respectam regulile concurentei loiale, precum si regulile privind comportamentul pe piata care sunt uzuale la nivel international (MiFID).

6. CONTABILITATE SI FINANTE

6.1 Contabilitate si Raportare

In procesele sale de luare a deciziilor, Grupul RZB se bazeaza pe corectitudinea si acuratetea inregistrarilor sale contabile. In acest context, este important ca atat informatiile de securitate si datele cu caracter personal, cat si datele contabile si financiare sa fie tratate ca fiind confidentiale. Toate tranzactiile de afaceri trebuie evidentiate in registrele noastre in conformitate cu procedurile specifice si principiile de verificare si principiile de contabilitate general acceptate. Aceste inregistrari contin informatiile necesare referitoare la tranzactiile respective.

6.2 Obligatii de diseminare a informatiilor

Grupul RZB se obliga sa furnizeze periodic date complete, precise si inteligibile in comunicarea corporatista. Sa furnizam informatii catre autoritatile de supraveghere si catre public este una dintre obligatiile noastre. Modalitatile noastre de informare publica in privinta datelor financiare corespund standardelor curente din industrie.

6.3 Cooperarea cu Autoritatile de Supraveghere

Relatiile noastre profesionale cu autoritatile de supraveghere ale Grupului RZB sunt deschise, transparente si de cooperare. Scopul nostru este de a dezvolta relatii profesionale intre Grupul RZB si autoritati, relatii care sa fie bazate pe incredere si siguranta.

7. DOMENII DE AFACERI SENSIBILE

7.1 Drepturile omului

Grupul RZB nu va finanta direct ori indirect nicio tranzactie, proiect sau parte care este implicata sau a fost implicata in munca fortata (inclusiv munca obligatorie sau munca copiilor) sau: 
 

  • incalcari ale Conventiei Europene privind Drepturile Omului
  • incalcari ale obligatiilor impuse de legislatia in domeniul dreptului muncii si legislatia sociala stabilite de tara respectiva
  • incalcari ale reglementarilor aplicabile emise de organizatii internationale inclusiv dar fara limitare, Conventiile ONU corespunzatoare
  • incalcari ale drepturilor populatiei locale sau native.

Grupul RZB nu este implicat in afaceri in care produsele pot fi utilizate la eliminarea demonstratiilor, la tulburari politice sau alte incalcari ale dreptului omului. Acest lucru este valabil in special in tarile in care regimul politic este nesigur sau in care conflictele militare sau alte incalcari ale dreptului omului sunt de asteptat sau in curs de desfasurare.

7.2 Mediul inconjurator

Finantarea sau participarea in orice tranzactie sau proiecte care pun mediul inconjurator in pericol cu efect de durata, ca de exemplu distrugerea padurii tropicale sau poluarea mediului si apelor, etc nu sunt in conformitate cu politica de afaceri a Grupului RZB.

In luarea fiecarei decizii, angajatul implicat trebuie sa aiba in vedere potentialul risc reputational adus Grupului RZB care poate fi cauzat de orice tranzactie sau proiect care ar putea avea efecte adverse asupra mediului. Mai mult, trebuie sa ne asiguram ca intreprinderea care primeste finantarea va folosi fondurile in conformitate cu:
 

  • prevederile legislatiei locale de protectie a mediului
  • dispozitiile legislatiei UE pentru protectia mediului
  • conventiile internationale referitoare la protectia mediului care sunt obligatorii.

Daca exista dubii privind efectele directe si indirecte ale tranzactiei asupra obiectivelor pe care Grupul RZB doreste sa il obtina in conformitate cu politica de mediu, ar trebui ceruta opinia Directiei Conformitate.

7.3 Energie atomica

Grupul RZB nu participa la constructia de centrale nucleare si nu face afaceri cu centrale nucleare sau cu operatorii acestora. Experientele recente arata ca riscurile asociate cu centralele nucleare, atat pentru mediu cat si pentru fiintele umane, nu sunt in prezent gestionabile.

7.4 Materiale de razboi

Grupul RZB nu intra in afaceri cu armament sau alte echipamente militare (inclusiv echipamente utilizate la represiuni interne sau agresiuni impotriva unor tari straine) cu tari in care exista conflicte militare in desfasurare sau sunt preconizate tulburari politice.
Grupul RZB nu investeste in companii producatoare de echipamente militare sau de armament.

7.5 Restrictii si Sanctiuni Comerciale

Grupul RZB adera la reglementarile internationale referitoare la embargouri si sanctiuni din domeniul financiar. Pentru cazurile sensibile se vor aplica regulile mai restrictive, de exemplu politica de afaceri cu tari, precum Iran si Coreea de Nord.

7.6 Relatii de afaceri cu industria jocurilor de noroc

Relatiile de afaceri cu companii din industria jocurilor de noroc sunt posibile numai daca este garantat ca nu va fi incalcat cadrul legal aplicabil. Aplicabilitatea reglementarilor si licentelor straine necesita o atentie speciala.

7.7 Relatii Ilicite de Afaceri

Grupul RZB nu mentine relatii de afaceri cu banci care nu au prezenta fizica in nicio tara (“shell banks”).