Prin aceasta evolutie la finele primului trimestru al anului 2014, rezultatul inscris de firmele de leasing financiar indica faptul ca leasingul este un instrument financiar ancorat in realitatea economica a Romaniei si poate reprezenta o sursa accesibila si flexibila necesarului de finantare al acesteia. Relansarea creditarii economiei romanesti este o necesitate pe care leasingul financiar o sustine si pentru care acest produs are capacitatea tehnica de a se adapta realitatii economice.
„Evolutia economiei din primele trei luni ale acestui an a influentat pozitiv performanta industriei de leasing, care a resimtit o consolidare de 28% in primul trimestru din 2014, fata de acelasi interval al anului trecut, dupa o perioada prelungita de stagnari si scaderi. In acest context, daca previziunile de crestere economica vor fi confirmate si spre finalul anului, trendul de recuperare al pietei de leasing ar putea atinge cea mai buna crestere din ultimii patru ani. Asa cum am mai declarat anterior, leasingul este un barometru exact al evolutiei economiei, rezultatele industriei fiind direct influentate de performanta acesteia in ansamblu, iar de regula, 1 punct de crestere procentuala in PIB implica intre 6 si 8 puncte procentuale de crestere in piata de leasing, aceasta corelatie fiind confirmata de rezultatele primului trimestru.” a declarat Felix Daniliuc, presedintele ALB.
Finantarea mijloacelor de transport, in crestere cu 7% fata de aceeasi perioada a anului precendent, indica pastrarea unui interes ridicat al transportatorilor in utilizarea leasingului financiar ca sursa de finantare pentru reinnoirea parcului auto. Se remarca astfel o crestere de 15% in finantarea vehiculelor comerciale grele in detrimentul finantarii vehiculelor comerciale usoare, in scadere cu 3% fata de finele trimestrului intai al anului 2013. Autoturismele reprezinta, inca o pondere majoritara de 46% din totalul volumului nou finantat in domeniul vehiculelor.
In concordanta cu cresterea economiei nationale sustinuta de productia agricola si cresterea exporturilor, finantarile in leasing financiar s-au dovedit a fi un sustinator consecvent al necesarului de finantare al acestor sectoare. Astfel, in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2013, primul trimestru al anului 2014 a inregistrat o crestere a finantarii echipamentelor agricole de la 17% la 24%, in trend similar cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 6% la 8%) si cu finantarea industriei alimentare (crestere de la 2% la 6%).
Ponderea finantarii echipamentelor destinate altor industrii este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 18% la 15%, industria metalurgica de la 7% la 6%, finantarea tehnologiei din domeniul energiei de la 24% la 6%.
Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar, desi inregistreaza o foarte mica crestere, mentine minimul istoric din 2012 si 2013 fiind, in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania.
Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, in crestere cu 1% fata de aceeasi perioada a anului 2013, urmati de persoanele fizice (3%). Majoritatea persoanelor juridice care apeleaza la leasing financiar ca sursa de finantare a achizitiilor necesare activitatii lor economice o reprezinta IMM-urile. Parteneriatul public – privat inscrie o pondere de 0% indicand lipsa de apetit al autoritatilor publice pentru acest model de finantare a proiectelor de investitii la nivel national.
Durata de finantare cea mai des intalnita este de 4-5 ani (30%), urmata de 3-4 ani (24%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (9%), 1 an (4%) si 7-15 ani (3%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar. Se constata o adecvare a perioadei de finantare la cerintele de prudentialitate impuse prin Regulamentul 17 BNR prin reorientarea perioadei de finantare pentru IMM-uri catre contracte pe o durata mai mare de 3 ani.
Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 66% din total, urmat de cele captive producatorilor cu 21% si de companiile de leasing financiar independente, cu 13%.
ALB reprezinta 89% din piata de leasing financiar din Romania.
ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.
Asociatia Societatilor Financiare - ALB Romania
Adriana Ahciarliu - Secretar General
www.alb-leasing.ro