Raiffeisen Leasing a finantat in 2020 peste 2.000 de noi contracte - camioane, autoturisme si echipamente - iar in primele luni din 2021 rezultatele se situeaza peste nivelul anului trecut ca volum nou de finantari. A inovat in plan digital, a lansat programul de sustinere a producatorilor romani si a economiei nationale, a participat la punerea la punct a Programului IMM Leasing de Echipamente si Utilaje ce va deveni operational in acest an si are toata infrastructura pregatita pentru a sustine revenirea la normalitate a economiei nationale. Si astazi, este la fel de actuala deviza sa „Leasing asa cum trebuie”. Toate aceste idei sunt dezvoltate in interviul acordat de Bob de Man, managerul aflat in fruntea companiei din iulie 2017.
Cu aproape un un an in urma, in plina pandemie, declarati revistei noastre ca Raiffeisen Leasing era pregatita sa sustina nevoile de finantare ale clientilor, dat fiind avantajul apartenentei companiei la un grup financiar puternic, cu stabilitate in piata si o foarte buna pozitie de capital. Sub raportul finantarii prin noi contracte, in 2020 si in primele luni din 2021, cum au stat in fapt lucrurile pentru compania pe care o conduceti?
In anul 2020, am fost pusi in situatia de a veni cu cel mai rapid raspuns din istoria companiei in fata unei crize. Suntem foarte multumiti de deciziile luate; timpul ne-a demonstrat ca am procedat corect. Ne-am focusat pe sprijinirea clientilor si protejarea angajatilor cu toate resursele pe care le-am avut noi la indemana, cu accent pe canalele digitale, flux paperless, unde am atins performanta de a semna peste 90% din documente electronic, si pe eficientizarea proceselor de business. Am tinut permanent legatura cu clientii, pentru a le intelege problemele si nevoile, si am continuat sa sustinem solicitarile de finantare ale acestora, cu dorinta de a pune lucrurile in miscare si de a ajuta la relansarea economiei romanesti. Sub raportul finantarii prin noi contracte, in 2020 lucrurile au mers bine, finantand peste 2.000 de bunuri - camioane, autoturisme si echipamente, care se regasesc direct in economie si care sustin viabilitatea afacerilor clientilor nostri. Cea mai mare cantitate de energie s-a focalizat, asa cum era si firesc, pe un raspuns imediat la contextul in care ne-am regasit insa lucrurile acum par sa se dezmorteasca si, pe masura ce restrictiile ajung sa se ridice, majoritatea tarilor, inclusiv Romania, incep sa se concentreze intens pe revenirea si reconstructia economiei.
Pentru anul 2021, suntem pregatiti sa actionam ferm si activ in sustinerea nevoii de finantare existente la nivelul economiei. Avantajul apartenentei la un grup financiar puternic, cu o pozitie foarte buna de capital, inseamna desigur sustenabilitate si ne asigura o pozitie solida in piata. In primele luni din 2021, va pot spune ca suntem peste nivelul anului trecut ca volum nou de finantari.
Adoptarea tehnologiei in pas cu timpul si digitalizarea proceselor operationale s-au aflat pe agenda dumneavoastra de lucru de cand ati preluat mandatul de CEO al companiei. Ce a adus in plus anul 2020 pentru Raiffeisen Leasing din acest punct de vedere?
Strategia noastra de simplificare si transformare digitala a continuat si in anul 2020 si va continua pe toate zonele unde putem automatiza pentru a facilita accesul la finantare. Ne dorim sa le oferim clientilor experiente cat mai placute, intuitive si sigure, prin servicii de leasing asa cum trebuie. Anul trecut a fost un alt an cu realizari notabile pentru noi pe zona de digital. Am lansat o noua platforma digitala pentru aplicatia “Contul meu”, cu un design original si functionalitati imbunatatite. Noua interfata este mai prietenoasa si mai usor de folosit, situatia contractelor de leasing fiind organizata pe un singur ecran, care cuprinde informatii despre contractele active ale clientilor utilizatori, despre capitalul ramas si contractele terminate. De asemenea, am introdus butoane rapide pentru operatiunile de “Iesire din tara”, “Delegatie pentru dauna” si “Rovinieta”.
Am lansat, totodata, pe site-ul nostru chat bot-ul „Ioana”, un asistent digital care consiliaza si le ofera suport clientilor. Printre informatiile pe care le pot afla pe aceasta cale clientii si operatiunile pe care le pot efectua, enumeram: obtinerea unei de oferte de leasing, crearea unui lead – o propunere de intalnire cu un manager de vanzari al companiei, obtinerea de catre client a unor documente necesare finantarii in leasing, informatii referitoare la inmatriculari. Exista si o sectiune de intrebari ale clientilor si raspunsuri ale Ioanei, care va fi imbogatita permanent pe baza interactiunilor viitoare. De asemenea, serviciul de semnatura electronica si-a dovedit din plin utilitatea si am reusit sa realizam un flux paperless cap-coada in procesul de semnare a documentatiei de leasing.
In pandemie ati lansat programul de sustinere a producatorilor romani si a economiei nationale prin leasing financiar, care inseamna un cost mai bun de finantare si un avans redus. Cum a fost primita de clienti aceasta oferta?
Programul „Produs in Romania” este unul foarte drag noua, pe care l-am lansat pentru a sprijini producatorii romani, dezvoltarea productiei interne, pastrarea locurilor de munca si relansarea economiei romanesti in contextul COVID-19.
Pentru a face posibila revenirea economiei romanesti, resursele programului au fost directionate catre sectoarele cu valoare adaugata in economie, catre companii romanesti care produc sau comercializeaza bunuri finantabile in leasing financiar. Clientii au perceput acest program ca fiind in interesul oamenilor si al comunitatii si au manifestat un interes ridicat sa sustina, alaturi de noi, economia romaneasca. Am avut si clienti din segmentul corporate, care s-au reorientat in acest an spre bunuri de productie interna din domeniile constructii, agricultura, transporturi si auto, sectoare cu ponderi foarte importante in economie.
Compania in fruntea careia va aflati s-a aratat interesata de Programul IMM Leasing de Echipamente si Utilaje, destinat finantarii pentru achizitia de bunuri noi si SH, precum si derularii de operatiuni de sell-and-lease-back. La nivel de Raiffeisen Leasing, credeti ca este eficienta participarea la program si daca da aveti in vedere inscrierea in editia 2021? Ce propuneri de imbunatatire a derularii programului ati putea face?
Programul IMM Leasing va deveni operational in acest an. In 2020, am avut o participare activa in dezbaterea si stabilirea caracteristicilor programului impreuna cu FNGCIMM pentru a-l face cat mai avantajos si atractiv pentru clienti si a-l adapta specificului finantarii in leasing. In acest sens, am avut numeroase discutii, prezentari si teleconferinte cu Ministerul Finantelor Publice, ANAF, FNGCIMM si ALB Romania si dorim pe aceasta cale sa le multumim tuturor pentru deschiderea si disponibilitatea de care au dat dovada. Am avut un dialog foarte eficient cu institutiile statului si am simtit din partea acestora o reala dorinta de a adapta acest program pentru a raspunde nevoilor de finantare din sectorul intreprinderilor mici si mijlocii, care reprezinta aprox. 99,7% din companiile din Romania, care contribuie cu aproximativ 60% la PIB si angajeaza 66% din forta de munca. Propunerile de imbunatatire au vizat printre altele clarificarea regimului TVA aplicabil programului, avand in vedere specificitatea operatiunilor de leasing, stabilirea unui flux de lucru transparent si usor de inteles pentru clienti in ceea ce priveste acordarea subventiei de dobanda si a garantiei, stabilirea unui flux transparent cu privire la transferul de informatii dintre Fond si companiile de leasing, reducerea documentatiei la minimul necesar si multe alte aspecte care sa creeze premisele unui program cat mai atragator pentru clienti. Ne asteptam la rezultate foarte bune pentru anul 2021, avand in vedere si experienta programului IMM Invest din sectorul bancar, care s-a dovedit o masura extrem de utila in facilitarea accesului la finantare pentru companii in aceasta perioada.
In actuala criza economca si sanitara se vorbeste de iminenta crestere a finantarilor neperformante in sectorul financiar national si international. Conduita de plata a clientilor companiei in pandemie va trimite sau nu spre o astfel de previziune?
La nivelul Raiffeisen Leasing avem un portofoliu foarte sanatos si stabil. Nu sunt probleme pe zona de neperformante. In toata aceasta perioada, am amanat plata ratelor pentru 1.187 de clienti, dintre care aproape 30% sunt din domeniul transporturilor. In ceea ce priveste expirarea perioadei de amanare la plata, am avut o comunicare apropiata cu clientii care au iesit din moratoriu, pentru a intelege daca le-au fost de folos masurile de suport pe care le-am oferit si cum vad ei revenirea la nivelul anterior implementarii acestei facilitati. Reactia a fost pozitiva, masurile au fost binevenite si majoritatea se asteapta ca odata cu reluarea activitatii si implementarea noilor masuri sanitare totul sa revina la normal.
Si pentru ca parca nu erau de ajuns disfunctiile create de criza pandemica, a venit recent si decizia Consiliului Concurentei de a amenda Raiffeisen Leasing cu 1,7 mil. lei, actiune ce se inscrie in demersul mult mai amplu al autoritatii nationale de concurenta de a sanctiona ALB Romania si numeroase companii locale de leasing financiar. Cum raspundeti acestei sanctiuni?
Raiffeisen Leasing a luat act de decizia Consiliului Concurentei, prin care compania este amendata, ca rezultat al investigatiei cu privire la schimbul de informatii intre companiile de leasing financiar. Consideram aceasta amenda ca fiind neintemeiata si ne vom valorifica dreptul de a o contesta in instanta. Doresc sa accentuez faptul ca Raiffeisen Leasing acorda o atentie deosebita respectarii principiilor de etica in activitatea sa si a actionat tot timpul in deplina conformitate cu legea si normele de concurenta din Romania. In perioada investigatiei, am furnizat transparent si complet toate documentele solicitate de catre membrii consiliului, rapoarte si studii de piata relevante, precum si raspunsuri la intrebarile investigatorilor. Va urma o perioada in care vom analiza motivarea primita si caile de actiune viitoare.
In pofida vicisitudinilor amintite, ce strategie de business va propuneti pentru intreg anul 2021?
Pentru noi va continua sa fie primordiala siguranta clientilor, a partenerilor si a angajatilor. In acelasi timp, vom continua sa finantam energic si responsabil afacerile clientilor nostri. Exista o mare nevoie de finantare la nivelul economiei si avem toate resursele necesare pentru a juca un rol important in sustinerea revenirii si reconstructiei economiei. De asemenea, contextul actual ne-a demonstrat ca actiunile noastre pe segmentele customer care si customer service, sustinute de strategia digitala, reprezinta formula castigatoare pentru servisarea clientilor existenti si pentru atragerea de clienti noi prin leasing „asa cum trebuie”.
Coralia POPESCU
Publicist comentator
Str. Nicolae Caramfil, nr. 77, sect. 1, Bucuresti
Tel. 021/315.79.26; Mobil 0722/383.788; e-mail: [email protected]